Sådan holder du styr på GDPR og billeder

Du har nok hørt om GDPR. Men hvordan forholder jeres virksomhed sig til dette, når det kommer til billeder? Det hjælper Fotografhuset jer sikkert igennem.

Er jeres virksomheden GDPR-compliant, når det kommer til billeder?

Eller med andre ord: Lever jeres virksomhed op til persondataloven? Opfylder I de krav, der stilles i forhold til GDPR?

Det kan virker som sort snak for nogen, mens andre nok er stødt på emnet før. Det handler om, hvorvidt I har samtykke fra de personer, der optræder på de billeder og videoer, I gør brug af. Hvis I ikke har samtykke, så er det en rigtig god idé at komme i gang. Hos Fotografhuset navigerer vi vores kunder sikkert rundt på dette felt.

Vi vejleder jer

Vi tager hånd om vores kunder, fra behovet behandles i de indledende samtaler, til opgaven er løst. Her inddrager vi selvfølgelig også de spørgsmål, der kan være omkring GDPR, såsom:

  • Hvad er reglerne, hvis vi skal tager billeder i jeres fysiske butik?
  • Hvad skal en samtykkeerklæring indeholde?
  • Hvordan indhenter vi samtykkeerklæringer?
  • Hvordan skal samtykkeerklæringerne behandles efterfølgende?

På den måde kan I have ro mave, når I bruger billederne på jeres hjemmeside og i andre sammenhænge.

Vi har erfaring med at producere de billeder og videoer, som I har brug i jeres visuelle kommunikation. Når det kommer til stockfotos og reklamebilleder, hjælper vi jer med at opbygge og opdatere billedarkiver. GDPR-lovgivningen fra 2018 har gjort det endnu mere vigtigt at opdatere og holde styr på sit billedarkiv.

Fotografhuset er i stand til at løse en lang række forskellige opgaver indenfor fotos og video, samt det praktiske omkring planlægning og koordination. Vi hjælper blandt andet vores kunder med:

  • Billedarkiver
  • Reklamebilleder
  • Virksomhedsbilleder
  • Reklamevideo
  • Kampagnevideo
  • Videoer til sociale medier
  • Fotojournalistik
  • Casevideo
  • Livestreaming
  • Dronevideo

Vi kan helt sikkert også strikke en løsning sammen til jer, så I er velkomne til at kontakte os for at høre om vores mange tilbud.

GDPR og billeder

Når du offentliggør et billede, hvor det er muligt at genkende personen, hører det under behandling af persondataoplysninger, skriver Datatilsynet.

Det er den dataansvarlige, den person der lægger billedet op, der skal overveje og vurdere om billedet er lovligt. Dette afhænger blandt andet om, hvorvidt der er tale om et situationsbillede eller portræt.

Portrætbilleder, hvor der fokus på en eller flere bestemte personer, skal der normalvis altid indhentes samtykke.

Når det kommer til situationsbilleder er der forskellige regler. Billeder af kunder i en butik, bank, posthus eller lignende må normalt ikke offentliggøres uden samtykke.

Ved andre situationsbilleder, hvor formålet med billedet er selve aktiviteten eller situationen, kan man normalt offentliggøre uden samtykke. Inden det sker, skal man dog vurdere, om de medvirkende kan føles sig krænket, udstillet eller udnyttet. Det kunne for eksempel være, hvis man vælger at bruge billedet i en reklame

Hvis du vil være endnu klogere på GDPR og billeder, står vi klar til at vejlede dig. Kontakt os her.

 

Leave a comment


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


Fotografhuset arbejder med at fortælle virkelighedens og virksomheders historier til bladet, pressen, virksomheden og hjemmesiden i unikke billeder. Samtidig har vi igennem de sidste mange år arbejdet med video som fortælle form.

Følg os her:

Kontakt os

Copyright 2017 © All Rights Reserved, Fotografhuset